Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Hobbytrade ECO

Efter lang tids forsinkelse er Hobbytrades rejsegodsvogn litra ECO landet i butikkerne. Personligt har jeg set frem til at stifte bekendtskab med ECO. Dels synes jeg den rent visuelt er en flot vogn, dels er det en glimrende mulighed for at krydre de lange persontog med lidt anderledes vogne. Derfor gik turen til Kystbanen, hvor der røg en vinrød ECO ned i kurven.

I butikken var jeg så fræk at hive vognen ud af den ganske almindelige flamingo-med-paplåg æske. Den første vogn jeg kiggede på havde et dårligt monteret tag. Der var en tydelig sprække mellem vognkasse og tag. Den fejlede i min kvalitetskontrol og en anden æske blev åbnet. Her så det bedre ud. Godt nok var den ene kobling defekt, men da jeg alligevel skifter til kortkoblinger, så jeg stort på det problem.

Jeg vendte bunden i vejret på vognen og studerede de fine detaljer. Lidt nervøs blev jeg, da jeg så hvor tæt de løst monterede trappetrin under dørene var på den bevægelige bogie. Den observation krævede en tur på Kystbanens testbane, bestående af C-spor fra Märklin. Her var min glæde stor, da vognen problemfrit passerede kurvesporskiftere og radius 1 (360 mm) spor 100% problemfrit. Der var ingen slinger i valsen, afsporinger eller lignende unoder.

Da jeg kom hjem skulle vognen i fotostudiet. Ofte er de moderne kameraers fine optik bedre til at spotte problemer end det menneskelige øje. Mit Canon-kamera blev først rettet ind på litreringen.


Helt tæt på afsløres det, at litreringen ikke er helt skarp.

Denne lidt ufine test afslørede overraskende, at litreringen på vognen ikke står helt skarpt. Overraskende er det, fordi når man kigger med egne øjne på litreringen, så ser den helt skarp og fin ud. Konklusionen er, at literingen er absolut skarp nok, men ikke kan tåle at komme under mikroskop.

Så skulle da andre detaljer undersøges. Der er et utal af flotte døre, håndtag, vinduer og flere andre detaljer. Kameraet blev rettet mod den ene ende af vognen.


Smadderflot. Så enkelt er det.

Her kan man glædes over, hvor meget Hobbytrade har kræset for detaljerne. Det ser simpelthen bare så flot ud. Alt fra vinduesrammerne af "træ" til de flot detaljerede bogier. Vognen er i den skønneste orden.


Alle ender og kanter er gennemarbejdet.

Rent teknisk er vognen udstyret med kortkoblingskulisse, så man frit kan skifte til en kobling efter eget valg. Det må man naturligvis forvente på en moderne vogn, men det er nu rart alligevel. Hobbytrade har tidligere på f.eks. Ucs-vognene været uheldige med deres koblingsskakt, der virkede alt for stram. På ECO er der overhovedet ingen problemer af den art. Min fortrukne kortkobling gled let på plads og sidder stadig fint fast, når den først blev monteret.

ECO er en dejlig vogn, som jeg længe har ventet på. Ventetiden er okay, når man ser på resultatet. Vognen er faktisk temmelig perfekt. En pris på 398,- kr. for vognen har dog sat lidt rynker i panden på mig. Godt nok er det en dejlig vogn, men det er prisen ikke.

Tilbage til oversigten