Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Soundslide fra Odense

24-04-2011, 22:09 - 1 kommentar

Billeder taget med Canon EOS 5D mark II med EF 70-200 f/2,8L IS II eller med EF 17-40 f/4L. Lyden er optaget med en Zoom H4n recorder.

Bemærk at billedserien kan ses i HD.

The space between

Roco E vognsæt

21-04-2011, 22:40 - 0 kommentarer

Nyhederne strømmer ind på det danske marked i en lind strøm. Det seneste produkt jeg har fået ind ad døren stammer fra Roco og er et sæt med to åbne godsvogne litra E.


Større udgave: 1280×720.

Som det måske fremgår af billedet har Roco forsøgt at lave en bulet vognside (eller skal det forestille maling der er boblet op?). Effekten er ikke lykkedes så godt, det ligner nærmere at vognene er blevet ramt af en grim hudsygdom. Roco har tidligere udgivet en DSB litra E uden denne effekt, og det synes jeg fungerede meget bedre. Se evt. http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=227.


Større udgave: 1280×720.

Detaljerne på vognene er ellers i orden. Når man kigger nærmere på litreringen og de andre påskrifter ser de pæne og skarpe ud, dog er også de blevet lidt hæmmet af de bulede vognsider. Der er naturligvis kortkoblingskullise og Roco leverer selv aksler til treskinnedrift under artikelnummer 40183. På sporet opfører vognen sig pænt uden slinger i valsen eller afsporinger. Det er altså som vi kender og forventer det fra Roco.


Større udgave: 1280×720.

En af vognene har en bremseplatform/endeperron, hvilket giver lidt kolorit på tilværelsen. Det er nu sjovest når der er lidt variation i de vogne der kører rundt.

I øvrigt bør man rose Roco for deres prissætning. Sættet med de to vogne koster 235,- kr, i hvert fald hos Kystbanen. De er en ganske rimelig pris, det er ikke meget modeltog man kan få for 235,- kr hos så mange andre producenter.

The space between

Hobbykæden/Piko tankvogne

12-04-2011, 20:18 - 1 kommentar

For nogle måneder siden, det præcise tidspunkt husker jeg ikke længere, annoncerede Hobbykæden at de i samarbejde med Piko ville producere to DSB/Shell-tankvogne fra epoke III. Da jeg selv primært beskæftiger med epoke III og elsker mange forskellige slags godsvogne, valgte jeg at forudbestille de to godsvogne.

I dag fik jeg de to tankvogne inden for døren (om end det krævede en del tovtrækkeri med PostDanmark - tak for ingenting). Herunder følger mit indtryk af vognene, kombineret med lidt billeder.


Større udgave: 1280×720.

Slår man op på jernbanen.dk kan man finde de to vogne Piko har modelleret. Det drejer sig om ZE 502825 og ZE 502823. Sammenligner man billeder af de virkelige vogne med modellen er det lykkedes at lave en ganske præcis model. Længden af vognen passer indenfor et par millimeter og det samme gør akselafstanden. Håndgreb, gelændere, og andre detaljer er i det store og hele fint gengivet på modellen.


Større udgave: 1280×720.

Selv om modellen, som beskrevet, har de fleste detaljer gengivet, virker det hele en smule "groft" på modellen. Gelænderne er lidt tykke, sammenlignet med f.eks. Hobbytrade-vogne, delene er lidt kluntede og vognen efterlader i det hele taget et plastik- og legetøjslook, når man nærstuderer den. Lidt synd, men som model af virkeligheden er Pikos vogn ikke helt overbevisende. Når vognen først er på sporet lægger man sikkert ikke mærke til det, men hvis man hænger sig i detaljer som jeg gør, kan man ikke være helt tilfreds.


Større udgave: 1280×720.

Litreringerne på vognen ser ganske fine ud. Jeg er ikke sikker på de ville kunne tåle et nærmere eftersyn under lup eller et kraftigt makroobjektiv, men når man simpelthen betrager vognen er teksten fin og skarpt. Sammenlignet med billeder af den rigtige vogn ser skriftypen rigtig ud og teksten er placeret de rigtige steder. Helt i orden, kort sagt.


Større udgave: 1280×720.

Modelbane-teknisk har modellerne NEM-skakt, i øvrigt en lidt spøjs konstruktion jeg ikke har set før, men systemet virker fint. Da jeg bestilte vognene hos Hobbykæden, bad jeg om at få skiftet til hjul og aksler beregnet til treskinne-drift. Om Hobbykæden har glemt eller set stort på mit ønske, eller Piko simpelthen ikke laver aksler til treskinnedrift må stå hen i det uvisse indtil videre. Faktum er imidlertidig at min vogne er leveret med isolerede aksler og hjul til toskinnedrift. Synd, men vognen løber nu fint på sporet alligevel. Jeg må huske at spørge efter treskinneaksler næste gang jeg kommer i Kystbanen.


Større udgave: 1280×720.

Fordele ved vognene:
+ Fed model, jeg kan godt li' tankvogne.
+ Fornuftig pris.
+ Opfører sig pænt på sporet.
+ NEM-skakt.
+ Udmærkede litreringer.
+ Fin sammenhæng med forbilledet.

Ulemper:
- Plastiklook og feel.
- Lidt grove detaljer.

The space between

Fra et besøg i Kolding

19-03-2011, 12:42 - 3 kommentarer


Info: ISO 1600 - f/3,5 - 1/800 - 123mm. Større udgave: 1280×720.

The space between

Märklin 46096 godsvognssæt

05-03-2011, 19:39 - 3 kommentarer

Uden at hente den store opmærksomhed fra de danske modelbane-entusiaster, har Märklin sendt en af deres danske 2011-nyheder på markedet. Det drejer sig om varenummer 46096, et sæt med fem åbne godsvogne litra P.

Märklin 46096

Ifølge jernbanen.dk var der 450 stks. litra P på de danske skinner, det antal fordelt på to vogntyper. Den model Märklin har sendt på markedet er den første version, litra P(I). På førnævnte hjemmeside kan man også læse, at længden på den virkelige vogn var 10 m. Omregnet til H0 svarer det til ~11,5 cm, hvilket passer på millimeteren. Den omregnede akselafstand i 1:87 er ~6,2 cm, hvilket modellen rammer præcist. Märklin har således leveret en meget målfast vogn. Jeg er ikke ekspert udi virkelighedens litra P(I), men når man sammenligner modellen med billeder af virkeligheden er Märklins vogn meget vellykket. Eneste anke er at modellens litreringer er placeret lidt skævt i forhold til den rigtige vogn.

Selv om literingerne ikke sidder præcist samme sted som på den rigtige vogn, så er de meget skarpe og vellykkede.

Märklin 46096

Sættet bliver leveret med Märklins kortkoblinger, men de kan erstattes med alle andre koblinger, der passer i en NEM-skakt. Som en lille forunderlighed er koblingsskakterne lavet af metal på Märklins vogn. Det er vist første gang jeg er stødt på det koncept, men det fungerer problemfrit. Da vognene stammer fra Märklin, kommer de fra fabrikken med aksler til treskinnedrift. Märklin kan dog også levere aksler til toskinnedrift (varenummer 700580), så snak med din forhandler, hvis du gerne vil bruge vognene på dit toskinne-anlæg.

Hele sættet leveres med indsatser af modelkul i vognene. Det er jo fint hvis man vil hurtigt i gang med at få vognene på sporet, men jeg synes det skinner igennem at hele lasten er lavet af plastik og jeg overvejer derfor at pillle lasten ud og fylde vognene med noget andet last.

Som det oftest ses er vognene ikke patineret fra fabrikkens side, så man må selv finde den indre Picasso frem, hvis man vil have modellerne til at se slidte ud. I sær hvis man beholder kul-lasten i vognene kræves der lidt patinering.

Den vejledende pris for sættet er 975,- kr., men jeg fik sættet til 800,- kr. hos Kystbanen og et lignende tilbud er tilsyneladende at finde hos Spor23.

The space between

MY 1126

04-09-2010, 14:36 - 3 kommentarer

I dag d. 4. september kører der en MY rundt på Sjælland. Det drejer sig om MY 1126, der trækker rundt med et "Intercitytog" som det så ud for nogle år tilbage. Ruten er lidt kringlet, men det drejer sig om en tur fra Hundested til Korsør... via Snekkersten.

Jeg kunne ikke lade kameraet blive på hylden, når der nu kommer en MY forbi så tæt på mit hjem. Derfor måtte jeg op på cyklen, ud i landskabet omkring Snekkersten station og finde et godt sted. Her bruger jeg ofte Google Earth til at afsøge jernbanestrækningen og lede efter et sted med godt udsyn. I dag fandt jeg et åbent område på Agnetevej mellem Snekkersten station og Espergærde by.

På trods af visse mekaniske udfordringer i forbindelse med cykelturen ankom jeg i god tid, fik sat stativ og kamera op og fik et billede af MY'eren med de tre vogne.


1280×720 - 1920×1080 - ISO 400 - f/11 - 1/500 - 70mm

The space between

Sommerens sidste damp

22-08-2010, 15:09 - 2 kommentarer

Så skriver vi efterhånden slutningen af august, og sommeren er snart slut. Et sikkert tegn på efterårets komme, er at Nordsjællands veterantog indstiller deres kørsel på Hornbækbanen. I år har jeg fået taget en del billeder af NSJV, da jeg besøgte dem en søndag. Jeg synes dog, at jeg manglede lidt billeder af deres tog ud på strækningen.

Det er et utaknemmligt arbejde at tage billeder af tog i fart. Man har som oftest kun én chance for at ramme rigtigt, når toget farer forbi. Man skal ud i terrænet, hvor der kan være temmeligt ugæstfrit her i skovene i Nordsjælland. Især efter en god omgang skybrud.

Dette første billede af taget nær Skibstrup station i Ålsgårde. Jeg havde spottet stedet med de åbne marker omkring jernbanen for længe siden, da jeg arbejder i nærheden. I dag skulle det så udnyttes for første gang. Jeg kunne ikke finde ud af hvem der ejede marken jeg skulle ud på. Jeg kunne således ikke spørge om lov, så jeg håbede på tilgivelse, hvis jeg mødte en landmand, der ikke ville have fotografer på sin mark. Da jeg kom frem til stedet, opdagede jeg, at marken lå noget lavere end jernbanen. Udsynet til toget var således ikke så fantastisk. Skuffende. Indtil jeg opdagede en klynge træer i nærheden. Godt nok er jeg bestemt ikke en knægt længere, men jeg har ikke glemt hvordan man klatrer i træer. Således 4 meter oppe i et træ fik jeg taget mit billede.


1280×720 - 1920×1080 - ISO 400 - f/9 - 1/500 - 70mm


Det næste billede er taget "dybt" inde i skoven Teglstrup hegn ved Helsingør. Tanken om at tage et billede i skovens idyl synes jeg var rigtig god. Problemet er træerne. Det lyder måske dumt, men det er ret svært at finde et sted i en skov med et godt udsyn til jernbanen. Der er sjovt nok en del træer i vejen. Derfor gik jeg off-road, væk fra skovstierne og ind i skoven for at finde et sted. Jeg fandt et ganske godt sted tæt ved en golfbane. Jeg tror ikke det var helt reglementeret at jeg stod hvor jeg stod. Jeg var ret tæt på jernbanen, og en forbipasserende kondiløber måtte lige stoppe og og høre "om jeg havde tanker", når jeg nu stod tæt ved jernbanen midt i skoven. Et andet problem er manglen på lys. Det kan kameraer jo typisk ikke lide, men jeg er nu ganske godt tilfreds med billedet.


1280×720 - 1920×1080 - ISO 1600 - f/5 - 1/320 - 70mm

The space between

En dag med NSJV

26-07-2010, 15:50 - 3 kommentarer

I går, søndag d. 25. juli, var jeg så heldig at følge med Nordsjællands veterantog hele dagen. Jeg mødte op på Græsted station om morgenen med mit kamera. Derfra fulgte jeg med hele dagen før, under og efter deres sommerkørsel på Hornbækbanen.

Jeg tog omkring 850 billeder i løbet af hele dagen, men har udvalgt omtrent 100. De ligger til visning her: http://modeltog.voller.dk/images/nsjv-flash.

Mange tak til Nordsjællands veterantog for at give mig adgang til deres faciliteter og for at lade mig følge dem hele dagen.

The space between

Veterantog

27-06-2010, 20:35 - 0 kommentarer

Så er skolernes sommerferie over os, og for os i Nordsjælland betyder det veterantog. Nordsjællands veterantog kører hver søndag mellem Græsted og Grønnehave/Helsingør station. De seneste år har vi været så heldige at kunne nyde K582 på sporene, som er blevet sat flot i stand. Tag ud og se maskinen og tag en tur i toget. Det er en fin møde at bruge en søndag på.

» Se billedet i større opløsning (1200×675).
» Se billedet i "Full-HD" opløsning (1920×1080).

» Se billedet i større opløsning (1200×675).
» Se billedet i "Full-HD" opløsning (1920×1080).

The space between

Video fra Snekkersten station

23-06-2010, 14:02 - 0 kommentarer

Gennem den sidste måneds tid har jeg besøgt Snekkersten station for at fotografere, når ståltoget med en CFL MX i spidsen kom forbi. Samtidig har jeg skudt lidt video, for man ser jo ikke lige en MX i drift hver dag. Videoen har jeg klippet sammen og har lagt på Youtube. Linket er her:
http://www.youtube.com/watch?v=BcBiVMnTTxo.