Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Foto-tips, anden del

28-09-2008, 15:37

I min første artikel om foto-tips beskrev jeg, hvordan jeg indstillede mit kamera og og tog billeder af mine modeller. I denne artikel vil jeg fortælle en smule om, hvordan jeg udfører den anden del af fotoarbejdet: Efterbehandlingen.

Software
Det er absolut nødvendigt at have noget fotobehandlingssoftware på sin computer, når man tager digitale billeder. Udvalget er stort og meningerne mange, men jeg vil fremhæve et par stykker.

Photoshop
Photoshop sidder tungt på førstepladsen på min personlige hitliste over billedbehandlingsprogrammer. Programmet er udviklet af Adobe og bruges i vid udstrækning, også blandt professionelle grafikere og fotografer. Jeg er så heldig at have programmet til rådighed gennem min arbejdsplads, men ellers er den største ulempe at programmet ikke er gratis. Absolut ikke. Der findes nogle skrabede versioner, men heller ikke disse er ubetinget billige.

Photoshop Lightroom 2
Dette program er ligeledes fra Adobe og er direkte rettet mod fotografer. Der er ikke så mange muligheder som i Photoshop, men Lightroom rummer alt hvad man kan ønske sig som fotograf. En database med ens billeder, mulighed for at justere farver, lys og eksponering samt mulighed for at lave print eller webudgivelse. Alt i et og samme program. Jeg har hentet en prøveudgave fra Adobes hjemmeside, og det kunne godt ende med at jeg bliver nødt til at købe programmet. Det er bare smart.

The GIMP
GIMP'en har jeg ikke brugt så lang tid på, da jeg som tidligere nævnt har Photoshop til rådighed. Programmet skulle have mange af de samme features som Photoshop, men har samtidig den altoverskyggende fordel at programmet er helt gratis. Teamet bag GIMP støtter officielt ikke Windows, men man kan godt hente et tredjeparts installationprogram, så GIMP'en også vil køre på Windows.

Alle de andre
Microsoft Windows- og Officebrugere vil måske have opdaget Paint, Microsoft Office Picture Manager og lidt andre billedværktøjer. Jo, man kan da godt bruge disse programmer, men de mangler bare så meget funktionalitet, efter min ydmyge mening.

Billedbehandling
Vi har fået taget vores billede, har overført det til computeren og har åbnet vores billedhandlingsprogram. Efterbehandlingen kan gå i gang.

Det originale billede
Udgangspunktet for vores arbejde er naturligvis det billede som kameraet har fremkaldt for os. Hvis du har fotograferet i RAW-formatet skal du have dit billede fremkaldt via dit fotobehandlingsprogram. Herunder er det ubehandlede billede, som jeg vil gøre lidt ved.



Eksponering
Fordelen ved at optage i RAW-formatet er at det er let at rette til på eksponeringen af billedet, uden kvalitetstab. På mit billede synes jeg billedet er overeksponeret, dvs. alt for lyst. Derfor skruer jeg ned for eksponeringen, sådan at billedet bliver lidt mørkere og flere detaljer, der tidligere var "brændt ud" af det voldsomme lys, kommer til syne. Det giver os nedenstående billede.



Hvidbalance
Hvidbalance er en grundindstilling, som resten af billedet farver bliver dannet ud fra. Hvis hvidbalancen er forkert, kommer resten af farverne i billedet også til at være helt skæve. På vores billede synes jeg det virker en anelse koldt/blåt, så jeg skruer lidt på hvidbalancen, sådan at den hvide baggrund bliver en anelse mere orange/varmere og billedet varmere at se på. Det giver os nedenstående billede.



Uønskede elementer og beskæring
På denne hjemmeside findes der stort set ikke et billede, der ikke er blevet beskåret for at fjerne uønskede elementer. Man kan godt synes, at det ville være pænest eller bedst, hvis alle ens billeder var samme størrelse (eller er det kun mig der er så Rainman-agtig?), men i praksis bliver man nødt til at beskære hvert billede individuelt. På mit billede er det ikke så hensigtsmæssigt, at man kan se papiret jeg har brugt som baggrund. Desuden er der en del plads foran lokomotivet, som ikke gør noget for billedet. Jeg beskærer derfor lidt tættere på motivet, sådan at alt spildpladsen omkring maskinen forsvinder. På dette billede kan det ikke undgåes at man kan se overgangen mellem papir og bagvæg i baggrunden, men det er så lidt, at jeg ikke synes det forstyrrer. Ellers må man tage billedet om.



Eksport til nettet
Hvis man er tilfreds med resultatet af alt sit hårde arbejde, så kan man begynde at overveje at lægge billedet på internettet. Her skal man kende til filformatet JPG. Det er nærmest standardformatet for billeder på internettet, selv om der findes andre formater. JPG har en dejligt mange farver, så man undgår underlige farveovergange og farvefejl på sit billede. Desuden bliver JPG-billeder komprimeret en anelse, så de ikke tager så lang tid at hente for slutbrugeren. Jeg bruger derfor altid JPG-formatet. Man skal overveje forholdet mellem billedkvalitet og filstørrelse. Jo højere kvalitet, jo længere tid skal slutbrugeren vente på billedet. Jeg gemmer mine billeder i en kvalitet på omkring 60-80 ud af hundrede. Det mener jeg giver et godt kompromis mellem kvalitet og filstørrelse. Når man eksporterer billeder, skal man være opmærksom på at nogle billedbehandlingsprogrammer giver mulighed for at slå Sharpening til. Det kan gøre billedet en anelse skarpere og fungerer i reglen fint. Billedet herunder er i kvalitet 80 og har sharpening slået til.



Afsluttende bemærkninger
Til sidst er der bare at ønske god fornøjelse med dine billeder. Det kan godt være svært at finde ud af, især i starten, men når man først får lært et par tricks kan man glædes over hvor meget bedre billeder man får ud af sit arbejde. Igen skal jeg understrege, at jeg ikke er fotograf. Jeg er bare en glad amatør, der har gjort sig nogle praktiske erfaringer. Der tages derfor forbehold for fejl og unøjagtigheder i ovenstående.

The space between

Viser 10 kommentarer

Jeg beskærer derfor lidt tættere på motivet, sådan at alt spildpladsen omkring maskinen forsvinder. På dette billede kan det ikke undgåes at man kan se overgangen mellem papir og bagvæk i baggrunden, men det er så lidt, at jeg ikke synes det forstyrrer. Ellers må man tage billedet om.

Jeg synes heller ikke at overgangen forstyrrer, men du kan jo evt. bruge Magic Wand tool til at fritlægge lokomotivet og så kopiere det over på en hel hvid baggrund, hvis du på andre billeder synes det generer.

#1 | 29-09-2008 | 11:41 | Dampfmeisteren | @

The space between

Der er mange muligheder, hvis man får lidt rod i baggrunden. Magic Wand er helt fin, men jeg synes det er svært at få den helt rigtige tolerence frem. Derfor plejer jeg bare at skyde billedet igen (hvis det er muligt, naturligvis).

Andre gange bruger jeg simpelthen Clone Stamp til at fjerne irriterende ting i baggrunden.

#2 | 29-09-2008 | 14:47 | Voller

The space between

Rigtigt fin gennemgamg Thomas, Vedr. The Gimp, kan jeg klart anbefalde at downloade programet.

Programet kan stort set det samme som photoshop, men man skal lege lidt med gimp, for at forstå det hundre procent, men klart bør alle prøve det, inden de smider en masse penge ud for photoshop.

Har forøverigt selv lige købt nyt spejlreflex kammera, jeg valgt dog Sony A 350 K, og da dette er mit første digitale spejlreflex kammera, ser jeg meget frem til at bruge dine anvisninger.

#3 | 30-09-2008 | 21:39 | Falsterbanen | @

The space between

Flotte billeder af MY'eren! Hvad er lyskilderne?

Som Peter Falsterbane kan jeg også kun anbefale The GIMP. Jeg har brugt Photoshop i mange år, men efter lidt tilvænning kan jeg gøre det samme ting i GIMP'en og bruger nu næsten udelukkede det. Sidst jeg tjekkede kostede en ny Photoshop omkring 11.000 kr, og jeg synes ærlig talt de penge er givet bedre ud på tog eller nye objektiver til kameraet.

#4 | 03-10-2008 | 11:20 | Occam | @

The space between

> Occam.
Det er såmænd bare (indirekte) dagslys, der har belyst MY'eren. Du kan godt lidt se det på den kant af snuden, der vender ud på beskueren. Der er lidt "highlight" der.

#5 | 03-10-2008 | 16:44 | Voller

The space between

Understøtter The Gimp også RAW-formatet, således at man kan lave hele sin arbejdsgang i programmet.
Det største problem med Photoshop (udover prisen) er at man er tvunget til at opgradere, hvis man får nyt kamera og der er kommet en ny version af Photoshop i mellemtiden. Adobe opdaterer ikke RAW-modulet til ældre udgaver af Photoshop, så hvis man køber nyt kamera, koster det også en ny Photoshop.

#6 | 09-10-2008 | 08:31 | Dampfmeisteren | @

The space between

Angående GIMP og RAW: Det kan man vist godt, men det kræver et plugin som f.eks. UFRaw (http://ufraw.sourceforge.net).

#7 | 09-10-2008 | 21:56 | Voller

The space between

Hej Igen Voller!
Hvilken lys opsætning bruger du når du tager dine flotte billeder?,er det Lamper eller Dagslys?jeg kan forstå at når jeg skal tage nogle billeder skal jeg bruge lav ISO
det har jeg forstået men Belysningen,hvad kan anbefales
dette er nyt for mig.!!Ps.Laver du ikke en Vidio optagelse med dine D Maskiner???Når du har tid!!!:O)
På forhånd tak
Med venlig Hilsen
Jimmy Glundal

#8 | 23-12-2008 | 10:36 | Jimmy Glundal | @

The space between

Næsten altid (overskyet) dagslys. Det er det blødeste lys at fotografere i. I vintersæsonen laver jeg en opsætning a la den der findes på:
http://www.prophotolife.com/2008/04/04/prophotolife-instructional-video-diy-studio-product-photography/

#9 | 23-12-2008 | 23:23 | Voller

The space between

Det er en fordel at billedet bliver lidt underbelyst. Det er bedre at skrue op for eksponeringen, end at skrue ned. Hvis det er overbelyst forsvinder der detaljer, som ikke kommer frem når man gør billedet mørkere, de kommer frem fra et underbelyst billede.

#10 | 30-05-2013 | 23:31 | Thomas Pedersen | @

The space between

Tilføj kommentar

Brug formularen hender under til at poste en kommentar til ovenstående post. Ordet er frit, men det er min hjemmeside. Hvis jeg synes du skriver noget upassende bliver din kommentar slettet. Navn og kommentar er de eneste påkrævede felter.

Navn
E-mail
Hjemmeside
Spam (skriv æøå)
Kommentar