Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Heljans E: Strøget fra listen

31-10-2008, 21:09

Jeg var en tur i Kystbanen i dag. Ud over fornøjelsen og glæden ved at komme i en hyggelig butik med rare mennesker, skulle jeg have dannet mig et indtryk af Heljans E-dampmaskine. Jeg fik lov til at at kigge og lege med da modellen blev sat på sporet og fik et par opgaver.

For at tage konklusionen først, så købte jeg ikke en model. Der var flere problemer med den testede treskinne-udgave. Forløberen faldt af sporet i Märklins sporskiftere, både K og C-spor. Det samme gjorde sig gældende med et hjulpar på tenderen. Begge typer afsporing var sjovt nok afhængig af kørselsretningen. Desuden spottede jeg et par kortslutninger ved slæbeskoen i K-sporskiftere og efterløberen er i infight med med ledningsføringen mellem tender og lokomotiv.

Nu er jeg jo en person der kører med mine tog. Derfor besluttede jeg ikke at købe en model, i hvert fald ikke før der er kommet nogle løsningsforslag eller fejlretninger på modellen. 3500,- kr. er i min verden mange penge at betale for en model, der lider af nogle ret grundlæggende skavanker.

Når det så er sagt, så er modellen fantastisk flot. En sand fryd for øjet med mange flotte detaljer, skarpe tryk og fine løsdele. En pragtfuld vitrinemodel, men indtil videre, baseret på hvad jeg så i dag, ikke en model med de bedste køreegenskaber.

The space between

Viser 46 kommentarer

sørgeligt at heljan ikke har lært noget af tidligere tiders katastrofer ,var det ikke bedre at forsøge sig på marmelade produktion istedet for,der er jo så mange jordbær marker på fyn,mvh lars hansen

#1 | 01-11-2008 | 14:54 | Lars Hansen, Århus

The space between

Du har ganske ret, Kristian og Søren hos Kystbanen er ikke kun købmænd, men de deler gerne ud af Deres viden, og det virker for mig som om flere andre forhandlere arbejder i samme retning så kunderne vender tilbage og har det behageligt, når de handler. Det er jo ikke ligefrem småpenge vi taler om. Det er store udgifter, som følger med lidenskaben for tog også i modelstørrelsen.
Kristian og Søren lægger ikke skjul på, at Heljans Emaskine primært er bygget til DC-jævnstrømsudgave og til samlere der har målestok og autensitet som 1. prioritet. Men ved at ændre lidt på de forreste hjul fik han faktisk en AC Emaskine, som de fleste er enige i ER en guld lokotype til at køre over sporskifter. Mit AC eksemplar hoppede også ustandseligt af sporet, men efter 10-15 omgange gik det bedre og bedre med at komme over skiftesporene både ved forreste hjul og løberen under førerhuset. Heldigvis er slæbeskoen meget robust og sidder bedre placeret end på mange Marklin lokomotiver. Og nu kører mit eksemplar bare godt uden strømoptags pausestop. Prisen er meget høj og burde omfatte både lyd og røg på alle E maskinetyperne. Yderligere kan det være en ide at udsende den i en noget pænere gaveæske med 3 AV vogne til en pris omkring kr. 3.900. Vi skal ikke i kimse af Heljan, der som bekendt fabrikerer byggesæt til andre meget store aktører. Det er lidt underligt at disse store aktører ikke kan hjælpe Heljan lidt mht det tekniske. Det er meget uforståelig, at de danske leverandører ikke samarbejder mere.
Tikøb er begyndt at samarbejde med Hobby Trade, og Epoke har tidligere gjort det mig bekendt. Men det er jo tosset at de meget dygtige og engagerede mennesker hos Epoke, Tikøb, Hobby-trade, Tog-Modelle, Hobby-trade, Heljan m. fl. ikke kan finde et endnu bedre fodslag, fordi det er vanvittigt dyrt at udvikle nye støbeforme og tekniske løsninger.

#2 | 05-11-2008 | 19:27 | Jørgen V. | @

The space between

Jeg har anskaffet mig en DC-version af Heljans E-maskine. Den kører ganske udmærket og bør absolut ikke fravælges i DC udgaven. Det eneste jeg ummiddelbart har hæftet mig ved er, at den har en relativt lav adhæsion, hvorfor den (min) ikke trækker så meget. Jeg er i øvrigt meget enig i Jørgen V. indlæg. Derfor mener jeg ikke, at Heljan bør henvises til en fynsk frugtplantage.
Mvh
LTL

#3 | 06-11-2008 | 12:59 | L. T. Larsen | @

The space between

Jeg har bestildt en E maskine i guld AC udgave hos trinbrættet i århus. Da jeg så på Heljans hjemmeside at de var kommet til landet ringede jeg straks for at høre hvornår jeg kunne få min model, jeg fik den besked at Heljan havde kaldt AC maskinerne tilbage, ærgeligt. Men en ting kan Heljan være sikker på! Hvis denne model ikke kører perfekt uden at jeg først skal pille lidt her og der, regulere hjul og justere slæbesko og hvad der ellers kan læses om i banen og på div. hjemmesider. Ja så bliver maskinen retuneret til der hvor jeg har købt den. og så er det sidste gang jeg betaler et depositum og venter i 3 år for at få en maskine. Men den skal have en chance for det er min faorit model. Men jeg har 2 P maskiner hvor hjulene er gået løse på akslerne og forløberen hopper af når den ser et sporskifte. jeg har også en Pr maskine som brændte varm bare den skulle køre fra en station til en anden på vores klubbane og det hjalp ikke at hæve temperaturen på dekoderen derudover er tandhjulene på akslerne alle revnet så maskinen kan ikke køre mere og jeg har prøvet at skaffe reservedele og fik da også nogle dele fra Heljan men de fleste var brugte dele fra skrot maskiner, det er bare dårligt. Og helt ærligt E maskinen er deres 3. maskine så den skal være i orden. Hvis man køber en plæneklipper til 3500 kr. i et byggecenter som ikke kører ordentligt begynder man ikke rette div. fejl vel nej man får den byttet. Så mj venner begynd ikke at rette til send maskinerne tilbage til forhandleren det er den eneste måde at Heljan kan lære at det der er i kassen skal kan køre problemfrit når man sætter det på sin bane.
Med venlig hilsen
Per Bjerringbro

#4 | 06-11-2008 | 20:36 | Per Christensen | @

The space between

Det lyder i hvert fald som om der er manglende kvalitetskontrol hos Heljan, sådan som folk kommer med forskellige udmeldinger om deres E-maskiner.

I øvrigt er jeg ganske enig med Per Christensen. Når man man køber et (dyrt) produkt, så skal det bare være i orden.

#5 | 06-11-2008 | 23:28 | Voller

The space between

Hej jeg har lige købt en E maskine fra Heljan (DC) og jeg vil kommentere det positive først.
Maskinen er utroligt flot at se på.
Når det er sagt, så kører den sandt for dyden ikke godt.
Jeg har prøvet på at få den til at køre 1 time, men det er nu næsten umuligt at forestille sig hvordan det skal kunne lade sig gøre.
Forløberen hopper af så snart den ser et sporskifte, ja selv på lige ud stykker er det ikke for godt.
Jeg har som de fleste andre plads problemer og har derfor måttet gå ned på Roco R3 under jorden og her hopper forløberen af med det samme. Rocos N maskiner kører uden problemer på disse spor stykker, og har aldrig problemer med afsporing.
Desuden er det foreste drivjul så ekset at det hopper af med jævne mellemrum på lige stykker.
Synd at en så flot maskine kører så dårligt.
Jeg synes ikke Heljan kan være denne maskines køreegenskaber bekendt.
Hans M.

#6 | 08-11-2008 | 21:32 | Hans Mathiasen | @

The space between

Hej Hans Mathiasen
Så er spørgsmålet. Begynder du at justere og skrue i din nye model for at fremtvinge nogle forhåbentlige bedre køreegenskaber end den har fra fabrikken, for jeg er jo ikke i tvivl om at det er en rigtig flot model. Eller gør du det, som efter min mening er det eneste rigtige, sende den retur med beskeden " Kære Heljan Jeg retunerer med stor ærgelse min drømme maskine, som jeg har ventet med spænding på i 3 år. Den lever desværre ikke op til mine forventninger hvad køreegenskaber angår. Så når i kan levere en maskine der kan køre perfekt, vil jeg overveje at købe en." For Hans og andre sender vi ikke noget dårligt fremstillet materiel tilbage til der hvor det kommer fra, får vi dem aldrig til at lave noget godt. Det er jo som sagt det 3 damp lokomotiv, og det ser ikke ud til at de har lært noget af de 2 første.
Og lige en gang til. Du kan jo beholde din maskine og vente til næste nr. af vores allesammens model blad Banen. Der kommer helt sikkert en længere udredning om hvordan man med kniv, saks, plastcard og et par små stykker metal som kontravægt i forløberen kan få den til at køre nogenlunde, hvis man er lidt fiks på fingerne altså.
Ja' jeg ved godt at det smerter vore hjerter at skulle sende en så længe ventet model retur til der hvor den kommer fra, MEN DET ER ALTSÅ DEN ENESTE LØSNING.
med venlig hilsen
Per Bjerringbro

#7 | 09-11-2008 | 11:09 | Per Christensen | @

The space between

hej per jeg er 100 % enig med dig ,men det værste set med mine øjne er at det måske kan afholde hobbytrade fra at producere E-maskinen da den nu er ude på markedet og vi er jo desværre et lille land på det område.mvh lars hansen

#8 | 09-11-2008 | 22:46 | lars hansen ,århus

The space between

Hej Lars Skal jeg forstå det sådan at du mener at vi bare skal finde os i hvis tingene ikke virker? Jeg kan fortælle dig at jeg har spurgt Hobbytrade direkte og ja du har da fulstendig ret de laver ikke en litre E. men som jeg sagde til dem i skal da bare meddele at i laver en E maskine så afbestiller jeg min Heljan med det samme.
hilsen
Per Bjerringbro

#9 | 10-11-2008 | 18:00 | Per Christensen | @

The space between

Kære modeljernbanekolleger
Jeg kom desværre for skade i et tidligere indlæg at rose mit eksemplar af den nu famøse E-maskine. Det var en stor fejl ! Da jeg testede den, var det blot igennem et sæt af diverse horribelt anlagte sporskifter og, der var virkelig ingen problemer. Belært af debatten om problemerne i kurverne blev jeg hed om ørerne og skyndte mig hjem for at anlægge en ny prøvestrækning (jeg har endnu ikke noget permanent anlæg) med Roco kurve nr 3, altså klart inden for Heljans annoncerede tolerance. Jukset afsporede og kørte af banen. Jeg skiftede til radius 4, så fortog problemerne sig næsten i fuldt omfang, men først efter en del justeren frem og tilbage. Det duer slet ikke for så dyr en model. Heljan får den lige i hovedet igen.
Med dyb undskyldning og en hel del græmmelse.
LTL

#10 | 10-11-2008 | 18:11 | L. T. Larsen | @

The space between

Hej alle mj,er jeg var inde på en side der hedder www.danskmodel.dk der kan man se og læse en meget positiv anmeldelse af litra E i DC guldmodel fra Heljan, der er både film og det hele. I må heller ikke tro at jeg kun er negativ, nej jeg skal ud på trinbrættet Århus og hente min E 994 guldmodel i AC på fredag og jeg har da krydset alt hvad der kan krydses for at min model kan kører på min egen og klubbens bane, men hvis den ikke kan ryger den altså tilbage.
Hilsen
Per Bjerringbro

#11 | 10-11-2008 | 19:32 | per Christensen | @

The space between

hej per jeg skrev jeg er enig med dig ,til den pris skal det bare køre uden nogen nøkker overhovedet,jeg kan til nød acceptere den kun klarer r2 og op efter men at den ikke magter de buede sporskiftere kan jeg ikke bruge til noget overhovedet,dertil kommer alle de andre problemer den har ,så jeg har simpelthen nægtet at modtage min ac guldmodel,da jeg ikke kan se den i drift før modtagelsen ej heller få pengene retur hvis jeg er utilfreds med den,men tilgengæld hvis jeg ser en som kører godt og er til salg så køber jeg.mvh lars

#12 | 10-11-2008 | 19:44 | lars hansen

The space between

Hej Alle.
Jeg var ude med et indlæg lørdag, da jeg lige havde købt E maskinen, Efter diverse justeringer af spor og andet ( sømmet alle sporskifter fast i midten) så de ligger helt fladt, er det faktisk lykkedes mig at få E maskinen til at køre og blive på sporet, i det midste ved moderat hastighed i kurverne. Ca 1/3 af maks hastighed.
Jeg havde en del succes med at lade maskinen køre baglæns i et stykke tid, idet mit eksemplar havde lettere ved at blive i sporet når den kørte med tenderen forrest.
Efter at den havde kørt en ½ time med enkelte afsporinger på rundbanen, (der er kun 5 sporskifter) er maskinens køreegenskaber forbedet en del. Jeg opdagede også at der er en lille tab mellem tenderen og maskinen der kobler disse sammen, og når dette er sket kører mit eksemplar straks meget bedre. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke havde opdaget denne skjulte kobling lørdag da jeg testede maskinen, men først opdagede den i dag da der efter en afsporing var sket en katastrofal forandring i køre egenskaber.
Desværre slår drivhjulene stadigt meget(eksede) og det er ikke optimalt.
Så giv lige maskinen en chance mere, den er jo utroligt flot.
Jeg har lige monteret pufferplanken med sne næser og det giver ikke problemer på mine R3.
Jeg har testet maskinens trækkraft på min stigning Roco R6 ogder kan den trække 20 to akslede vogne op, men den kan ikke sætte i gang der.(Drivhjulene glider)
Til sammenligning prøvede jeg med Roco N202 og den trak lidt bedre men næppe mere end et par vogne mere. Den kunne dog starte op ad stigningen. (Ca 3%)
Roco MZ trak de samme vogne op som en leg og kunne nok have trukket 10-20 vogne mere.
Jeg vil nævne for min forhandler at jeg ikke mener at drivjulene sporer optimalt.
Hilsen.
HHM.

#13 | 10-11-2008 | 20:54 | Hans Mathiasen | @

The space between

Hej
Ja' så fik jeg endelig min Litra E guldmodel i AC. Jeg hentede den i fredags hos trinbrættet i århus, jeg havde den lige ude af æsken for at tjække for skæve hjul, det havde den ikke, men jeg bemærkede så at den ikke har hæfteringe, men til gengæld ultra små hjulflanger, og det bekymrede mig lidt, men de sagde at de ikke havde hørt dårligt om den, og overbeviste mig om at jeg skulle have den med hjem. Da jeg så kom hjem, satte jeg den på banen med det samme, og der stod den så, en virkelig flot model, hærsker der vist ingen tvivl om. Jeg stod og beundrede den lidt, tænk lige på at vi mj'er har jo ventet i hele ca.3 år. Jeg satte lyd på og satte langsomt igang, her knækker filmen så, motoren larmer mere end lyden i lav hastighed, jeg nærmer mig det første sporskifte i køre trin 2 på inteliboxen. forløberen triller ligeså stille hen over tvangsstyret i sporet og afspore maskinen øv flangerne er alt for små. jeg vender maskinen og prøver så at bakke over, men det samme sker afsporing øv! Nå men min bane er i opbygnings stadiet, så jeg kører ned til vores klubbane for der ligger skinnerne som de skal. På med maskinen jeg står omme ved programeringssporet og skal køre igennem en kurve for at kører om til vores maskindepot kurven er mærklin storkreds 2, og vi har lavet overhøjde på alle vores kurver for at det skal se virkeligt ud, men ak maskinen er så stiv i undervognen at den ikke kan klare kurven med 1 mm overhøjde øv. Nå men vidre, vi skal en tur i maskindepotet men for at komme der, skal man igennem sporskifter og til min store ærgelse når vi aldrig om til maskindepotet maskinen afsporer i skifterne lige som hjemme hos mig selv. nå men så vil jeg prøve at komme frem til næste station, og for at komme der hen skal maskinen igennem en stining på 2.5 % i en kurve med mærkling storkreds 1, denne gang har jeg 4 c m vogne på krogen men ak, maskinen kan ikke trække op, den har ikke bid i sporet pga. manglende hæfteringe og fordi at den ikke er flexibel nok i undervognen, derudover skal jeg igennem en meget blød s kurve selvfølgelig med overhøjde og der afsporer det bageste hjul på maskinen det under førehuset samt forløberen , så her opgav jeg altså at komme en hel runde på vores bane øv!!!! Hvis jeg skal konkludere, er det alt i alt en meget flot nittetæller maskine uden de mindste køre egenskaber til os som der kører mærklin K spor. Det er de ringeste køre egenskaber jeg nogensinde har set. jeg prøvede idag at køre til Århus for at aflevere min maskine og få pengene tilbage men foretningen var desvære lukket pga. en slidt hængelås stod der på døren da jeg kom derud. men jeg vil ikke have maskinen så jeg prøver at køre derud i næste uge. det eneste jeg kan sige er at Heljan DET KAN I SKU IKKE VÆRE BEKENDT. at lave sådan en gang skidt!!!!! i er dumpet!!!!

Ps:I klubben kører vi mærklin K spor, og sporskiftene jeg har prøvet at køre over er katalog nr. 2262 hvis afvigende spor har radius 424,6 mm. Og der er jo hvad heljan siger er mindste radie deres E maskine kan klare, men vor herre bevars sådan en gang skidt.
Per Christensen

#14 | 15-11-2008 | 19:29 | Per Christensen | @

The space between

jeg gad godt vide om sådan en model er en god forretning når man åbenbart har fokuseret på vitrine kørerne og nittetællerne som målgruppe nr 1.men der er jo heldigvis ingen købetvang,men det undrer mig meget alligevel at de satser så hårdt på denne gruppe,hilsen smeden

#15 | 15-11-2008 | 22:03 | smeden,ålborg

The space between

Et udviklingsarbejde på 3 år, andre har gjort det før med held, og så får man et resultat, der koster en bondegård, som ikke kan køre. Også jeg har købt Heljan litre E - guldudgaven. Ventede mig det helt store, selvom jeg frygtede det værste, da jeg hørte om de små flancer på hjulene. Da maskinen endelig dukkede op var sændingen stor, flot var den, men alledrede efter 10 cm kørsel, gik det ikke længere - afsporing. Det bliver en dyr vitrinemodel, for den kommer aldrig til at køre uanset hvad der gøres. Mærkeligt at det kan gå så galt. Roco, Märklin o.s.v. klarer det til UG hver gang. Mon Hobby Trade tør vove at løfte opgaven.

#16 | 15-11-2008 | 22:42 | Jan Damgård Jensen | @

The space between

Jeg hentede min E-guldmodel i tirsdags i Kystbanen, og belært af de mange negative oplevelser jeg har hørt om med dette lokomotiv, bad jeg om at få det prøvekørt først. Umiddelbart kørte det fint, og der var heller ingen tendens til skæve drivhjul, som jeg har hørt andre har oplevet. Hjemme blev den sat på en hurtigt lavet testbane bestående af Märklin C-skinner, radius 3. Til at begynde med kørte den temmelig ujævnt og lidt støjende, men efter at have kørt rundt i 30 - 40 minutter, kørte den perfekt og næsten lydløst. Heljan foreskriver en tilkørselsperiode på 1 time, og det passer tilsyneladende fint - der var i hvert fald en meget kraftig forbedring af køreegenskaberne, da der var gået knapt en time. Desværre viste det sig at den overhovedet ikke kunne forcere den afvigende gren i sporskifterne. Forløberen røg af, drivhjulene kravlede op over skinnen og tenderenhoppede også af. Ifølge Christian fra Kystbanen, kan man få nye hjul med større flanger til forløberen, hvis man har behov, hvilket angiveligt skulle løse problemet med denne. Drivhjulene hopper af sporet tilsyneladende pga. for lidt sidebevægelighed, men dette skyldes muligvis ikke manglende bevægelsesmulighed, men snarere en for stor træghed mod bevægelsen - det ser ud som der er plads nok til bevægelsen, men der skal presses lidt på hjulene for at få dem til siden. Dette kan formentlig klares ved yderligere tilkørsel og måske lidt smøring (håber jeg!). Tenderens problemer skyldes efter min opfattelse to ting: For små hjulflanger og for lidt bevægelighed i boggierne. Jeg vil arbejde videre med lokomotivet i de kommende dage, og håber at det kommer til også at kunne komme igennem sporskifternes afvigende gren uden problemer.
Mit eksemplar kører perfekt og meget "lækkert" ved ligeud-kørsel, så jeg håber (og tror) at ved lidt mere tilkørsel og "motionering" vil den komme til at køre rigtigt godt.

Jeg er dog indstillet på, at hvis den IKKE kan bringes til at køre godt, så ryger den retur. Man skal ikke finde sig i at modtage et eksemplar, der ikke fungerer godt, så i stedet for at være utilfreds, skal man returnere varen, hvis den ikke lever op til det man kunne forvente - så er den ikke længere!

mvh
Michael

#17 | 15-11-2008 | 23:58 | Michael BJ | @

The space between

Hej Michael
Jeg syntes at heljan skulle lave en model der er fleksibel nok så at den kan køre en hel time i træk uden at man skal rende og sætte den tilbage på sporet hele tiden. Nu nævner du selv Hobby trade da jeg købte deres D maskine var der ikke noget bøvl den kunne forsere alle spor kurver og skifter i alle retninger uden problemer. og dermed var den jo nem at køre til, den skulle jo også køre en time før den var kørt til. Og når jeg har givet 3400 kr. for en model skal den altså virke fra første minut. altså ikke noget med at forhandleren ligepludselig tilbyder hjul med større flanger. nej maskinen kommer retur.

Per Christensen

#18 | 16-11-2008 | 08:59 | Per Christensen | @

The space between

Hej Per

Jeg synes også at det er utrolig dumt af Heljan at sætte hjul med så små flanger på et lokomotiv, der skal kunne køre på Märklin spor. Når det så er sagt, så synes jeg at det er en pragtfuld maskine, der både er flot og som kører vældig godt (når bare den ikke skal gennem den afvigende gren i et sporskifte!). Trækkraften er også rigtigt god - lige i skrivende stund kører min rundt med et godstog på 20 vogne uden nogen problemer overhovedet.

Det er selvfølgelig op til den enkelte om man vil tage imod et tilbud om forbedring af køreegenskaberne, men jeg vil ihvertfald, da jeg er ellers er særdeles glad for lokomotivet. Hvis det ikke kommer til at køre godt nok efter et hjulskift, ja så er jeg heller ikke i tvivl: Så ryger det retur!

mvh
Michael

#19 | 16-11-2008 | 17:22 | Michael BJ | @

The space between

Da jeg så Heljans E maskine, var jeg ikke i tvivl. Den maskine må jeg ha. Efter en P og en Pr maskine med børnesygdomme må Heljan da ha lært det. Modelbaneforhandleren demonstrerede den på en ligeskinne. Jeg bemærkede, at den vraltede som en gås. Han svarede lidt irriteret, at det gjorde den rigtige maskine også. Jeg er så gammel ,at jeg mange gange har beundret den rigtige E maskine , når den kom brusende med en stribe personvogne. Jeg har aldrig bemærket at den vraltede. Det ville da også se temmelig tåbeligt ud. Jeg læser nu de mange problemer med E maskinen i sporskiftet og på Vollers hjemmeside, så jeg har nu fravalg E maskinen på min ønskeliste. I stedet køber jeg en Roco N maskine. Den er også flot, og så kører den perfekt. Min modelbane er stadig Heljanfrit område, derfor fungere den problemfrit. Heljan Vil åbenbart ikke tjene penge.
HILSEN FRA ORGANISTEN I ODENSE

#20 | 16-11-2008 | 19:08 | Hans Brehm | @

The space between

Hej Hans

Du skal bestemt ikke finde dig i et lokomotiv, der vralter! Mit vralter ikke det mindste, men jeg bad netop om en prøvekørsel i forretningen før køb, netop af samme grund.

Michael

#21 | 16-11-2008 | 19:55 | Michael BJ | @

The space between

Nu kører min E-maskine som på (K-)skinner!

Først og fremmest: Det er bare ikke godt nok, at Heljan leverer en maskine, der ikke kan køre! Jeg er enig med alle øvrige skribenter i, at det bedste vil være at sende den retur til forhandleren.

Nuvel, lidt "smed" er man vel altid, så her er hvordan jeg brugte en søndag eftermiddag i værkstedet:

Et af de store problemer er helt klart forløberen der afsporer, bare den snuser til et sporskifte. Jeg afmonterede forløberen, og gav hullet i metalbøjlen en ganske lille smule olie rundt langs kanten, så blev sideværtsbevægelsen straks meget bedre. Derefter skiftede jeg hjulene med to Hobbytrade-hjul (fra en Q-vogn: Det er ganske vist stjernehjul, ikke egerhjul, men i første omgang var det blot for at vurdere køreegenskaberne). For at få plads til bageste hjulpar, er det nødvendigt at bortklippe den bageste tværstiver på bogien. Forløberen afmonteres ved at løsne skruen, der sidder ml. forløber og forreste drivhjul, og derefter vippen metalbøjlen op.

Den bageste bogie har også tendens til afsporing, især ved baglæns kørsel. Ved mit eksemplar var problemet bl.a. for lidt frigang mellem bogie og ledninger. Jeg afmonterede bageste bogie, trak stikket til tenderen ud, snoede ledningerne en enkelt omgang, på med stik og bogie igen. Nu havde bageste bogie i hvert fald bedre sideværts bevægelse.

Prøvekørsel: Fantastisk forbedring! E-maskinen forcerede nu alle sporskifter, kurver og stigninger, i hvert fald ved forlæns kørsel. Den blev - som anbefalet af Heljan - tilkørt i ca. en time ved middel hastighed.

Eneste problem er nu, at tenderen afsporer ved baglænskørsel gennem nogle sporskifter, ikke alle. Det kan jeg (måske) godt leve med. Nu skal jeg så have monteret frontpuffer og banerømmer, her skal der sikkert også files og skæres lidt (men det ved jeg dog ikke positivt endnu).

Summa summarum: Nye hjul på forløber (og evt. på efterløber og tender), lidt smøring og justering af ledninger - alt i alt ting, der burde være i orden fra fabrikken! Det bliver spændende at se, hvordan Heljan forholder sig til det.

PS: Jeg kører på Märklin K-skinner med mindsteradius 424,6 mm og max stigning på 3,5%. Max stigningsknæk er 1,5-1,8%. Jeg har en del Heljan på min modelbane, men E-maskinen blev nok den sidste trækkraft, jeg har købt derfra!

#22 | 17-11-2008 | 10:36 | Henrik Schrøder | @

The space between

Hej Henrik Schrøder
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår dig. Du har lige købt et modeltog til 3400,-kr hvis det er en guldmodel. Som du selv skriver havde meget dårlige køreegenskaber. Nu hvor at du selv har været igang med at file og pille, kan du jo ikke retunere maskinen og akceptere hermed at det ikke gør noget at maskinen ikke kan køre ordentlig fra fabrikken af.
Det er jo lige nøjagtigt det der er sket med P og Pr maskinerne, vi har jo alle læst i banen hvordan man bare lige skal gøre dit og dat så kører de nogenlunde, og i det her tilfælde er nogenlunde bare ikke godt nok, det er en meget fin maskine men til den pris skal den altså kører fejlfrit når man starter.
Hvis du køber et par sko i en skobutik og sålen falder af efter en times gåtur limer du så selv sålen på igen eller får du skoene byttet?

Per Christensen

#23 | 17-11-2008 | 12:49 | Per Christensen | @

The space between

Hej Per

Jeg har naturligvis ikke filet eller skåret i modellen, den beskrevne tværstiver på forløberen sidder der endnu (det var blot en konstatering), jeg har udelukkende skiftet hjul på forløberen, og modellen kører faktisk!

Men i øvrigt er jeg enig i dine betragtninger, og jeg forventer da en udmelding fra Heljan. Det eneste rigtige de kan gøre nu, er at tilbagekalde alle udleverede E-maskiner og udbedre fejlene på fabrikken.

vh Henrik

#24 | 18-11-2008 | 07:18 | Henrik Schrøder | @

The space between

Hej Henrik
Det er jeg glad for at høre, det med at du ikke har har filet og skåret i modellen. Jeg kan jo lige fortælle, at jeg har fået respons fra Heljan. som beklager min E maskines dårlige kørsel, og beder mig at overveje at gå til min forhandler og bede ham sende E maskinen retur til Heljan for at få udbedret E maskinens køreegenskaber inden jeg forlanger mine 3400 kr. retur. Det er for mig en positiv indstilling fra fabrikantens side, og derfor har jeg da også svaret tilbage til Heljan, at selvfølgelig skal de have mulighedden for at udbedre de fejl som jeg mener at E maskinen har. For der skal ikke være nogen tvivl om at lige netop E maskinen er min faorit blandt DSB damplokomotiver. Og der skal heller ikke være det tvivl om at jeg mener at det er et fantastisk flot resultat som Heljan har fået fremstillet. Det har jeg da også skrevet tilbage til heljan, for den ros fortjæner de.
Men' Der er altid et men. Som sagt tideliger vil jeg kun acceptere perfekte køreegenskaber når modellen er en guldmodel med alt hvad der hører til.
Jeg har været nede i klubben i Bjerringbro, hvor jeg og en ven forsøgte at tilkører E maskinen og samtidig optog vi det hele på video det mangler jeg lige at brænde på en DVD som jeg sender med E maskinen retur til heljan.
Jeg har også svaret i en længere mail til Heljan med Det somjeg betegner som positiv kritik.
Mailen blev sendt i går aftes så jeg er spændt på om der er mail når jeg kommer hjem fra arbejde idag.

En sidste ting Henrik. Har du været inde på WWW. sporskiftet.dk hvor du skal søge på Heljan E, så skal du bare se, der er nok 100 indlæg om E maskinen.

#25 | 18-11-2008 | 10:48 | Per Christensen | @

The space between

det en skam, med den litra E den er ellers så flot :( men er der nogle der ved hvad heljan ville gøre?

#26 | 18-11-2008 | 17:38 | Lennart | @

The space between

Nå' hvad så?

Er der nogen der har haft indsendt deres E maskine til Heljan? for at de kunne løse problemerne med de fatale køre egenskaber i sporskiftene. Heljan sendte mig en mail og spurgte om jeg var villig til at give dem en chance til at rette de problemer jeg har med modellen inden jeg forlangte mine penge retur. Og jeg har sagt at selvfølgelig skal de da have en chance til at rette fejlen.
For hvad er alternetivet! Det er eventuelt at købe en Ti Køb hobby E maskine opbygget på en märklin under vogn, det ved vi jo kan køre! men den koster jo ca. 5500 kr. hvis de skal bygge den. Og undskyld, men jeg synes altså ikke at den er lige så flot som heljans E maskine. Men jeg er klar til at investere i en Ti Køb maskine hvis Heljan ikke kan få min E maskine til at køre perfekt!
Jeg sender min E afsted i morgen gennem Trinbrættet i Århus og så må vi se hvordan det går.

Per

#27 | 20-11-2008 | 13:56 | Per Christensen | @

The space between

Tja, jeg afleverede min til forhandleren i tirsdags, så nu går jeg spændt og venter på resultatet! Når jeg har fået den retur, skal jeg nok give en tilbagemelding.

Michael

#28 | 20-11-2008 | 14:51 | Michael BJ | @

The space between

Hej Alle, jeg har IKKE købt Heljans E-maskine, da jeg har én fra Trinbrættet bygget over en Märklin maskine.
Jeg blander mig alligevel, for det er så sørgeligt med Heljan. Hvis ikke de lytter til kunderne ender det galt!

Lyntoget kunne slet ikke køre på mine M-skinner. Retur med fuld kredit! Fint nok, men lyntog havde jeg ikke!
P-maskinen kunne heller ikke. Jeg lagde hele banen om til K-skinner og anvender nu kun slanke skifter og nogenlunde kurver. Egentlig tak for det, men dengang var der ikke noget med at de IKKE kunne køre på M-skinner! Det skal man da sige!
MO, MX og MY 1201 har fra nye måtte have diverse udskiftninger af slæbesko og decodere, men kører ok nu. De opfører sig som om de vil afspore i hvert et sporskifte, men klarer den.... Mærkeligt!
For alle maskiner vil jeg give Heljan topkarakter for plastikstøbningerne, men de alle har et teknisk problem.

Jeg prøvede at være konstruktiv og foreslog dem at de splittede lidt Roco og Märklin ad (herregud; det gør alle andre producenter; biler feks).
De danske anlæg har ofte stigninger i kurver og så skal maskinerne da også klare det. Derfor skal Heljan afprøve på sådan et anlæg, det er jo ikke svært!
Jeg foreslog dem endvidere, at de kontakte branchens eksperter, som feks Kim Møller Tikøb eller andre, de ved da alt det der. Ekspertbistand er også almindeligt i alle andre brancher! De fortsætter tilsyneladende alene.

For at det ikke skal være "Hadeheljan" det hele, så har min MH også fået ny slæbesko og rettet hjulenes placering på akslerne og min D- maskine kan kun trækker 2-3 godsvogne på stigning 1,75.
Konklusion: Jeg tror at man hos Roco og Märklin retter fejlene INDEN produkterne kommer til kunderne, det er både billigere og bedre for alle!

Jeg ÆLSKER stadig at køre dansk Epoke 3.....

Undskyld det lange indlæg.

HILSEN PER HELSINGØR

#29 | 21-11-2008 | 17:24 | Per Sørensen | @

The space between

Hej Per

Du har da godt nok været uheldig! Mine erfaringer med Heljan lokomotiver er en helt anden:
Lyntog: Kører fint på mine gamle M-skinner og perfekt på C-skinner.
P-maskine: Kører nogenlunde på M-skinner og meget fint på C-skinner.
Mx: Kører perfekt (både M- og C-skinner).
My1200: Kører perfekt (C-skinner, ej testet på M).
E-maskine: Se tidligere indlæg ovenfor. Indikationer fra andre brugere med problemer er at efter Heljan fix, kører maskinen perfekt.
Togmodelle Mh: Første eksemplar prøvekørt i butik duede ikke. Den jeg så købte kører fint (C-skinner).
Hobbytrade D-maskine: Kører perfekt (C-skinner).
Roco Ma-lyntog: Har visse problemer i sporskift (C-skinner, kurvesporskift).
Roco N-maskine: Problemer på M-skinner (kurver og sporskift) men kører godt på C-skinner.

Alt i alt har jeg ret gode erfaringer med dansk produceret materiel. Roco materiel kører ikke altid perfekt (jeg har da et par Roco-maskiner mere, der kører perfekt). Tikøbs E-maskine på Märklinbasis havde jeg overvejet, men nu da jeg har set Heljans, er jeg ikke længere interesseret i Tikøbs. Heljans udgave er bare LANGT flottere! Nu skal den så bare lære at køre ordenligt!

mvh
Michael

#30 | 22-11-2008 | 05:04 | Michael BJ | @

The space between

Hej alle sammen!!
Jeg har lige fået E Maskinen Gold Modellen E994 DC Jævnstrøm, Jeg satte den på en lille Oval bane til test
Ak,ak! front løberen hoppede af, det skete på Radius 3 men !
jeg gav ikke op der står i vejledningen fra heljan ,at ved små Radier skal man Huske Puffer planken det gjorde jeg så ,Hvilken forbedring Puffer Planken er med til at Fronløberen ikke hopper af ,angående Trækkraften så talte jeg med Trinbrættet i Århus de Har en Reperatør som hedder Torsten(Han er formand for Europa anlægget i Hadsten!) han vil prøve at finde ud af om man kan få nogle Hjul til Tenderen som kan have Friktionsringe på.Jeg kører selv på ROCO Line
Blød gummi underlag og deres Nye hårde plast Skinner
Mine Radier vil være 4-10 jeg vil bygge moduler inden længe som kan gemmes væk på hylder da jeg også bor i lejlighed!!
MVH Jimmy

#31 | 29-11-2008 | 20:16 | Jimmy Glundal | @

The space between

Hej

Ja' så fik jeg min E maskine tilbage fra Heljan. Det eneste der er at sige er, at den er på vej ned til Heljan igen, for skal jeg være helt ærlig har deres justeren ikke afhjulpet ret meget, men lidt bedre er den da blevet. den afsporer stadig i kryds spor märklin k 2260 kan ikke klare en s kurve sammensat af to sporskifter, og det er både i frem og bak maskinen afsporer både på forløber, bagløber og på tenderen. Jeg har skrevet lidt sammen med Heljan samt sendt dem noget video af alle mine forsøg på at krydse diverse kryds og skifter. og vi er blevet enige om at jeg skal sende maskinen ned en gang til. Så de får en sidste chance.

I hører nærmere

#32 | 08-12-2008 | 21:28 | Per Christensen | @

The space between

Vil Jimmy Glundal (eller en anden), så snart han har fundet erstatnings tender trækhjul med friktionsringe på for DC, lade dette glade budskab gå videre! På forhånd mange tak. Jeg har selv haft stor glæde af HobbyTrades stjerne hjul på forløberen (der skal slibes lidt), disse kan også anvendes på tenderens bagerste boggie. Når man skruer forløberen af, kan man enkelt løfte det foreste hjulsæt af og på uden at fjerne trækstænger. Herefter skal der files - se i øvring "banen" nr. 108 side 50 øverst - indtil ekvilibreringen virker. - Men jeg mangler at få åbnet såvel den foreste samt den bagerste gearkasse. De to bagerste trækhjul ekvilibrere nemlig heller ikke ordentligt. Åbning af den bagerste gearkasse (tenderen) bliver først aktuelt, når vi har erstatningshjul med friktionsringe. Forslag modtages med kyshånd.

#33 | 15-12-2008 | 02:35 | Erik Bersan | @

The space between

Nu kører E-maskinen som på (K-)skinner, del II

I mit tidligere indlæg beskrev jeg hvordan nye hjul gjorde underværker for så vidt angår forløberen, men det var stadig ikke helt godt med drivhjul og tenderhjul samt efterløber.

Efter lidt korrespondance med Heljan hhv. Kystbanen, blev maskinen sendt til Heljan den 27.11 og modtaget retur den 01.12 med beskeden: Sporet og justeret, prøvekørt på K-skinner og godkendt!

Det var jeg nu ikke helt enig i. Der var stadig problemer med forløber og efterløber, hvorimod drivhjul og tenderhjul nu blev på sporet.

Nye hjul blev derfor sat i hos Kystbanen i fredags (forløber+efterløber), det hjalp. Jeg har prøvekørt intenst her i weekenden, og det lader til løsningen er fundet. Maskinen bliver på sporet under alle forhold.

Desværre manglede der en "bolt" i gangtøjet da maskinen blev modtaget retur fra Heljan, så den er nu bestilt samme sted. Og det nye hjul til efterløberen er et pladehjul, ikke et egerhjul. Og trækkraften, ja den er jo ikke noget at skrive hjem om (max 3 bogievogne på 3% stigning)

Det tog så rundt regnet en måned at få udbedret køreegenskaberne, og læren for mit vedkommende er denne: Jeg køber ikke mere Heljan-trækkraft!

Nå, nu skal E-maskinen patineres, jeg vender tilbage med billeder når jeg har mit eget mj-site klar!

#34 | 15-12-2008 | 09:25 | Henrik Schrøder | @

The space between

Hej Erik Bersan og Henrik Schrøder og andre

Til dig Erik. Ja det var så den garenti der røg i vasken! efter min mening burde du have sendt maskinen retur til Heljan for justering. Nu kan det så gå ud over os andre som faktisk sender den retur, nu kan Heljan jo bare sige at der ikke er ret mange der har problemer med deres maskiner og så undlade at rette fejlene for eksempel den manglende trækkraft, og de små hjulflanger.
Og ja nu ved jeg godt at jeg er naiv og tro at Heljan vil rette de 2 fejl jeg lige nævner her, men hvis alle der havde disse problemer insisterede på at Heljan skulle løse dem før at de ville købe så tror jeg faktisk at der ville ske noget, for som jeg kan forstå er der rigtig mange der har disse problemer. med hensyn til garentien, hvad nu hvis maskinen har det samme problem som Pr maskinen nemlig at tandhjulene på trækakslerne går løse, ja så gælder garentien jo ikke hvis man selv har filet og skruet, og der står jo også i Banen 108 at man ikke selv skal gå igang men sende maskinen retur! Men Erik jeg kan oplyse dig om at Felderbanen kan få drejet aksler til dig for 150.00 kr. pr. aksel til AC. så nu hvor du er igang selv så prøv at ringe og høre hvad akslerne koster til DC. Men så koster din maskine jo så bare lige 300.00 kr. mere.

Til dig Henrik Schrøder Jeg har lige sendt min E maskine afsted for 2 gang og forventer at de ved Heljan har læst banen 108 der er jo en fyldig gennemgang af hvad der skønnes nødvendig for at finde de perfekte køreegenskaber frem. Jeg har korsponderet en del med Michael Danvad fra Heljan og sendt noget video med mine problemer, og gjort det klart at der skal perfekte køreegenskaber til hvis jeg skal beholde min E maskine.
og hvis han kan løse mine problemer er jeg klar til at købe en E maskine mere, så jeg både har E 994 og E 980. Og jeg skal sige der er kun hjelpsomhed at spore når jeg skriver til Heljan. Så Heljan tak for det!
Nu håber jeg så bare at de er villige til at løse problemerne også selvom at det kræver nogle hjul med gummi ringe på til tenderen.
Så kære MJ venner lad os nu stå sammen og lade Heljan løse de problemer der er! Så er jeg sikker på at der er helt perfekte modeller for fremtiden.

Med venlig hilsen
Per Christensen

#35 | 15-12-2008 | 10:37 | Per Christensen | @

The space between

Hej Voller!
Jeg tror min mail forsvandt før??
Hviket Vidio Camera bruger du ,det er nogle Flotte vidio
optagelser,jeg har selv lige fået et Camera Olympus
10,1 MEGA PIXEL Fast Billeder og VIDIO op til 1 1/2 Time
i Knivskarp Kvalitet,med MICRO MACRO Optagelse helt ned til 2cm,det vil sige jeg tog et billede af en åben DSB godsvogn i scala N vognen er 5cm og i venstre side var der skrevet en tekst ,det blev for størret op i Knivskarp kvalitet,den har justerbar Lys følsomhed, det hele er nyt for mig,min hjemme side er taget med et gammelt billigt Digital Camera derfor,skal jeg igang med nye Billeder,et størreprojekt på omkring 400 billeder chok!!!Får vi ikke snart nogle nye optagelser af dine Flotte Tog!! Ang E Maskinen har jeg talt med Torsten fra Model Banen EUROPA i Hadsten,han har kontaktet Heljan
og forklaret dem Problemerne med Maskinen:! Både Hjul med Friktions ringe og Diverse problemer med E maskinen,han kører selv Vekselstrøm!!jeg får at vide når han har fået et svar fra Heljan
Med Venlig Hilsen
Jimmy Glundal

#36 | 20-12-2008 | 16:07 | Jimmy Glundal | @

The space between

Mit videokamera er et forholdvis billigt et fra Canon. Det er såmænd udmærket til mit behov.

#37 | 21-12-2008 | 10:42 | Voller

The space between

Hej Voller!
Mit Camera Olympus har heller ikke været så dyrt ca.2600kr med det store digital kort isat,det har også lyd ! Det er nogle super flotte billeder du har taget bliv endelig ved med det,men også dine vidio film det er inspirerende at se Modellerne køre rundt på dit Anlæg
jeg skal have talt med Hobbykælderen om at få lagt lyd og røg i mine N maskiner og MR toget +Min Fleischmann Tmaskine,det kribler i fingrene for at komme igang,når jeg ser dit anlæg,det er en Fryd for øjet at se og Høre.!!jeg har også lige købt min D Maskine nr 2 Litra 839 m.lyd
jeg fik også denne med de 4 cu vogne så nu er jeg en glad mand.
Med Venlig Hilsen
Jimmy Glundal

#38 | 21-12-2008 | 11:37 | Jimmy Glundal | @

The space between

Hej Thomas Voller!
Jeg lovede at komme med en tilbage melding angående E Maskinen fra Heljan!
Det meddeles Netop i dette øjeblik at Heljan Har Overgivet sig!!!
Heljan har nu fremstillet Hjul med større flange til frontløberen og Tenderen!!men det stopper ikke her de
er i færd med at få lavet Hjul Med Friktionsringe til Tenderen,så både DC og AC brugere kan se en ende på deres Trængsler!:O) Torsten som er formand for Europa
anlægget i Hadsten modtog brev fra Heljan,han skrev til mig i dag!!
Med Venlig Hilsen
Jimmy Glundal

#39 | 07-02-2009 | 15:51 | Jimmy | @

The space between

Hej Alle
Jeg så lige forsiden på Banen i dag. Det ser ud til problemerne er løst. Jeg glæder mig meget til at finde ud af om problemerne virkelig er løst, da E-Maskinen står højt på min ønske liste
Venlig hilsen
Claus Lind

#40 | 19-02-2009 | 18:54 | Claus Lind | @

The space between

købte for et år siden en e-maskine fra heljan den kunne desværre ikke køre på mine feleishmann messingskinner afleverede den så hor handleren igen for at få skiftet hjul og ja endlig hjem kommetn efter at have undværet i næsten7 mdr men ak og ve stadig sammen resultat. blev (desværre måske) så rasende i afmagt at jeg skrev en mail til heljan og bskrev mine trængsler og spurgte hvad de havde tænkt sig at gøre ved problemet men har intet hørt fra dem (det ikke førsten gang de ikke gider at svare på de mails jeg skriver) og bslutet mig for at jeg A L D R I G ska have andet inden for mine døre end fleishmann. så mit råd til andre hold jer fra alt hvad der kommer fra heljan, ved godt det en flot maskine men den behandling jeg har fået stå ikke mål med glæden ved at eje en e-maskin

#41 | 11-02-2010 | 15:46 | carsten

The space between

Hej Carsten og andre man kan godt ringe til Heljan direkte og tale med Sara ,så sender man maskinen til hende i firmaet mrd en note om hvad der er galt så bliver fejlen som regel udbedret ,har lige fået min E994 tilbage med nye DC Hjul, og friktionsringe,den kører nu som den skal,det har ikke kostet mig noget ,bortset fra tålmodighed ,da de ventede på Reserve dele fra Kina
så prøv igen uden om forhandleren!
mvh
Jimmy

#42 | 12-02-2010 | 16:30 | Jimmy | @

The space between

hej jimmy
tak for din oplysning men jeg har snakket med heljan om mit problem men det var først efter at jeg havde været inde og aflevere maskinen hos han jeg købte den af (fik alle mine 3500 kr tilbage) og nej jeg skal ikke have eksemplar af e-maskinen. Den stod trodsalt næsten 7 (syv) måneder hos heljan for at få skiftet hjul uden at det hjalp en disse. Så min tålmodighed E R brugt op. Det ska lige oplyses at den var ude af mit hjem fra ca 20-06-2009 til 09-02-2010. Så jo ikke mere tålmodighed hos mig

#43 | 13-02-2010 | 13:12 | carsten

The space between

Ja det er så en beslutning du har taget,men jeg vil senere anskaffe mig 2 E Maskiner mere fra Heljan, uden om forhandlerne,for dem Heljan har nu, får påmonteret de nye hjul, med dybere flange,og os DC folk vil lige som AC folket kunne få friktionsringe på de forreste 2 Hold hjul på Kultenderen der er Trækhjul!
MVH
Jimmy

#44 | 13-02-2010 | 19:17 | jimmy | @

The space between

Hej
Jeg er nu fået ordnet min e-maskine ac, guldmodel.Den har fået skiftet drivhjulene på tender og forløber. Den køre perfect på C-skinne og igennem alle sporskifter både slanke og buet også på R1. Men det har taget sin tid må jeg sige, men jeg har fået rigtig god suport fra Heljan på den maskine.Men Men !! Den skulle jo være lige ud æsken og på banen og køre uden noget første gang ,da den høre til de meget dyre lokomotiver !!!!

#45 | 11-02-2011 | 13:42 | Kim Fabricius. | @

The space between

Hjéljan: Generelt for Heljan er "Heljan-Syndromet" - det virker bare ikke.
Løsningen er som oftest "GENSPLEJSNING". Man tager en aldeles fænomenal nydelig Heljan overdel og monterer en underdel fra märklin (roco, fleischmann ... ) under.

det er flere år siden jeg sluttede med modeljernbane og for så vidt også med rigtig jernbane. Jeg bruger rollator efter hjertestop og en brækket ryg.

#46 | 06-07-2015 | 15:48 | anna-christina von Bauditz | @

The space between

Tilføj kommentar

Brug formularen hender under til at poste en kommentar til ovenstående post. Ordet er frit, men det er min hjemmeside. Hvis jeg synes du skriver noget upassende bliver din kommentar slettet. Navn og kommentar er de eneste påkrævede felter.

Navn
E-mail
Hjemmeside
Spam (skriv æøå)
Kommentar