Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Patinering af åben godsvogn

16-01-2010, 15:54

Jeg af flere omgange gået og købt nogle sæt af Rocos varenummer 45952. Det er sættet med en lukket godsvogn Gs og en åben godsvogn E. Sættet kan der læses mere om her: http://modeltog.voller.dk/models/view.aspx?i=87.

Grunden til jeg har købt en del af disse sæt er en kombination af lav pris, høj kvalitet og at vognene repræsenterer nogle af de mest typiske for DSB i epoke 3. Ifølge jernbanen.dk var der omkring 500 åbne godsvogne E og lige knap 3000 lukkede godsvogne Gs på sporet i perioden 1941 til 1965. Man kan altså næsten ikke få for mange af dem.

En yderligere bonus ved vognsættet er at vognene med meget begrænset indsats kan patineres med godt resultat. I dag har jeg haft en åben godsvogn E på arbejdsbordet. Den oprindelige vogn:

  1. Vognen skilles ad så meget som muligt. Med denne vogn skilte jeg vognkassen fra undervognen via nogle små tappe der er synlige, når vognen vendes på hovedet. Desuden afmonterede jeg koblinger og aksler/hjul.
  2. Alle dele vaskes i lunt sæbevand for at fjerne evt. fedtfingre og støv.
  3. Langs alle lister, håndtag og andre detaljer jeg vil give kontrast i forhold til vognkassen, malede jeg med en meget fortyndet sort/brun maling (Schwartzbraun-farven fra Aircolor "ACT" Technik for tyndet med almindeligt postevand). Jeg brugte airbrush.
  4. Med airbrush fik hele vognkassen og hele undervognen et tyndt lag jordbrun fave (Erdbraun-farven fra Aircolor "ACT" Technik fortyndet kraftigt med postevand). Dette lysner vognen en anelse og giver en fin effekt af støv på vognen.
  5. Med en meget fin pensel smurte jeg en cirkel af olie-farvet akrylmaling på pufferne. Dette giver et lag "fedt", der ser ganske realistisk ud. Olie-farven er en blanding af Dark Gray og Oily Steel akrylmaling fra Vallejo.
  6. Med en fin pensel tørbørstede jeg en tynd, mørk farve ovenpå alle håndtag, hængsler og fremspring på både undervogn og vognkasse. Kameraets fremragende optiske egenskaber afslører jeg fik lidt for meget på håndtaget ved døren i vognkassen, men det ser ikke så markant ud i den virkelige verden.

Til slut samles vognen igen og stilles til tørre. Det tager ikke meget mere end et kvarters tid at patinere sådan en vogn, men resultatet er meget tilfredsstillende.

The space between

Viser 10 kommentarer

Enig Jeg har 35 sæt af dem! og de er flotte!!
Hilsen Jimmy

#1 | 16-01-2010 | 19:19 | Jimmy | @

The space between

Okay, så har du alligevel en del flere end mig. Jeg har vist 6 sæt. Kystbanen havde på et tidspunkt en pris der hed 150,- kr. pr. sæt. Der røg et i kurven hver gang jeg var derinde. :-)

#2 | 16-01-2010 | 19:46 | Voller

The space between

Ja hvis du vil have flere så har Onkel IB på QXL 7 Sæt til køb nu pris! 159kr pr sæt slut D.24.01.10 under DSB

#3 | 16-01-2010 | 21:57 | jimmy | @

The space between

jeg skal forresten til at udskifte alle mine koblinger ,vi har i klubben besluttet ,at bruge Mærklins kortkoblinger,
de virker fint for os, og det får stammerne til at stå tættere og mere natur tro,det bliver en større udskrivning ,men jeg må udskifte dem lidt efter lidt,
og så sætte bøjle koblingerne til salg på QXL, det gør jeg også når jeg får Mærklin matriel da jeg kører DC så sælger jeg AC hjulene på QXL
Hilsen Jimmy :O)

#4 | 16-01-2010 | 22:28 | Jimmy | @

The space between

Du kan sende mig e-mail (se i menuen til venstre) med din postadresse, så kan jeg sende dig en æske Märklin-koblinger jeg ikke bruger (ca. 50 koblinger). Jeg bruger selv kun Roco-koblinger.

#5 | 16-01-2010 | 23:05 | Voller

The space between

Hej Thomas Mailen er sendt! :O)
MVH
Jimmy

#6 | 16-01-2010 | 23:22 | Jimmy

The space between

Hej Thomas og I andre med flere sæt af dette. Hvad gør I så med litrering, det ser da tosset ud med flere vogne på sporet med samme nummer ? Mvh. Bo

#7 | 17-01-2010 | 11:12 | Bo Hansen | @

The space between

Vi sidder ikke med lup ,og kontrollerer at de har forskellige litra numre,det er jo skrevet med småt ,og hvis det ser tosset ud må man da have et Falke blik :O) jeg ligger ikke mærke til hvad litra nr det er!!!men er interesseret i at have nogle pæne vognstammer. Med passager vognene prøver jeg på at lade forskellige litra numre styre vognsættet men jeg kan godt have flere af den samme vogn!!Da min vogn park er temmelig omfattendeQ!!!
Jimmy

#8 | 17-01-2010 | 12:50 | jimmy | @

The space between

Hej Jimmy, smag og behag er heldigvis forskellig og jeg synes også som I gør, at det er pæne vogne. Jeg har heller ikke falkeblik (Det forhindrer alderen efterhånden!)
men det er vel mere det at jeg ved at vognene har samme numre. Bevares jeg har da også selv vognsæt, der er ens men så har jeg fået lavet nye numre hos Skilteskoven, det synes jeg så er rigtigst. Med hensyn til dine 35 sæt af Roco´s 45952, hvis man nedskalerer den samlede danske bestand af Gs vogne, ca. 3000 stk. til 1/87, så har du alle danske vogne på dit anlæg!! Med venlig hilsen og ønske om mange hyggelige timer med vores hobby. Bo Hansen
PS: Jeg er ikke nittetæller, det må hellere end gerne bare se pænt ud.

#9 | 17-01-2010 | 18:15 | Bo Hansen | @

The space between

Hej Bo jeg er såmænd også krøvet derop af fra 1956
men jeg har bare så mange vogne i gennem snit 7 af hver ,af de vogne der er på min hjemmeside ,så det er uoverkommeligt at skulle omlitrere dem alle sammen,meeenn måske jeg får disse åbne vogne omlitreret med ny dekaler,og lavet dem om til kulvogne
vil se godt ud efter en N.Maskine,i klubben vil vi sikkert gøre det!Og også mange gode Tog oplevelser til dig!

#10 | 17-01-2010 | 19:44 | Jimmy

The space between

Tilføj kommentar

Brug formularen hender under til at poste en kommentar til ovenstående post. Ordet er frit, men det er min hjemmeside. Hvis jeg synes du skriver noget upassende bliver din kommentar slettet. Navn og kommentar er de eneste påkrævede felter.

Navn
E-mail
Hjemmeside
Spam (skriv æøå)
Kommentar