Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Hobbykæden/Piko tankvogne

12-04-2011, 20:18

For nogle måneder siden, det præcise tidspunkt husker jeg ikke længere, annoncerede Hobbykæden at de i samarbejde med Piko ville producere to DSB/Shell-tankvogne fra epoke III. Da jeg selv primært beskæftiger med epoke III og elsker mange forskellige slags godsvogne, valgte jeg at forudbestille de to godsvogne.

I dag fik jeg de to tankvogne inden for døren (om end det krævede en del tovtrækkeri med PostDanmark - tak for ingenting). Herunder følger mit indtryk af vognene, kombineret med lidt billeder.


Større udgave: 1280×720.

Slår man op på jernbanen.dk kan man finde de to vogne Piko har modelleret. Det drejer sig om ZE 502825 og ZE 502823. Sammenligner man billeder af de virkelige vogne med modellen er det lykkedes at lave en ganske præcis model. Længden af vognen passer indenfor et par millimeter og det samme gør akselafstanden. Håndgreb, gelændere, og andre detaljer er i det store og hele fint gengivet på modellen.


Større udgave: 1280×720.

Selv om modellen, som beskrevet, har de fleste detaljer gengivet, virker det hele en smule "groft" på modellen. Gelænderne er lidt tykke, sammenlignet med f.eks. Hobbytrade-vogne, delene er lidt kluntede og vognen efterlader i det hele taget et plastik- og legetøjslook, når man nærstuderer den. Lidt synd, men som model af virkeligheden er Pikos vogn ikke helt overbevisende. Når vognen først er på sporet lægger man sikkert ikke mærke til det, men hvis man hænger sig i detaljer som jeg gør, kan man ikke være helt tilfreds.


Større udgave: 1280×720.

Litreringerne på vognen ser ganske fine ud. Jeg er ikke sikker på de ville kunne tåle et nærmere eftersyn under lup eller et kraftigt makroobjektiv, men når man simpelthen betrager vognen er teksten fin og skarpt. Sammenlignet med billeder af den rigtige vogn ser skriftypen rigtig ud og teksten er placeret de rigtige steder. Helt i orden, kort sagt.


Større udgave: 1280×720.

Modelbane-teknisk har modellerne NEM-skakt, i øvrigt en lidt spøjs konstruktion jeg ikke har set før, men systemet virker fint. Da jeg bestilte vognene hos Hobbykæden, bad jeg om at få skiftet til hjul og aksler beregnet til treskinne-drift. Om Hobbykæden har glemt eller set stort på mit ønske, eller Piko simpelthen ikke laver aksler til treskinnedrift må stå hen i det uvisse indtil videre. Faktum er imidlertidig at min vogne er leveret med isolerede aksler og hjul til toskinnedrift. Synd, men vognen løber nu fint på sporet alligevel. Jeg må huske at spørge efter treskinneaksler næste gang jeg kommer i Kystbanen.


Større udgave: 1280×720.

Fordele ved vognene:
+ Fed model, jeg kan godt li' tankvogne.
+ Fornuftig pris.
+ Opfører sig pænt på sporet.
+ NEM-skakt.
+ Udmærkede litreringer.
+ Fin sammenhæng med forbilledet.

Ulemper:
- Plastiklook og feel.
- Lidt grove detaljer.

The space between

Viser 1 kommentar

Det er jo altid dejligt, når der dukker nye modeller op.

Grundudgaven af de(n) aktuelle PIKO-vogn(e) stammer helt tilbage fra DDR-tiden. Jeg købt min første tilsvarende Shell-vogn (DB) omkring 1980 (for en langt lavere pris), og der er interessant at sammenligne de to modeller. Den nye udgave er for ca 80 % vedkommende en videreførsel af DDR-modellen. Hvis det ikke havde været for det - trods alt - noget finere gelænder oven på tanken, skal man temmelig tæt på, for at se forskellene. De ligger primært på det nævnte gelænder (hvor hullerne i tanken til gelænderet er de samme nu som før) og på akselkasser/bremseklodsere/hjul. Den trekantede udsparing i vognbunden til kortkoblingsklissen findes også på den gamle model, men her er der blot monteret en almindelig "Märklin-kobling".

Vogntypen må vist siges at være et af PIKOs guldæg. Spørgsmålet er, hvor længe de vil være bekendt at koge suppe på denne gamle model - en større opdatering er i hvert fald påkrævet, hvis vi ser på det med de lidt kritiske modelbanebriller. Så kan de også få opgraderet modellen fra at være en "Hobby"-udgave til måske en "Expert-udgave".

#1 | 20-04-2011 | 19:37 | Svend B Jensen | @

The space between

Tilføj kommentar

Brug formularen hender under til at poste en kommentar til ovenstående post. Ordet er frit, men det er min hjemmeside. Hvis jeg synes du skriver noget upassende bliver din kommentar slettet. Navn og kommentar er de eneste påkrævede felter.

Navn
E-mail
Hjemmeside
Spam (skriv æøå)
Kommentar