Sidst opdateret d. 24-04-2011: Nyheder

Drejeskive-drilleri

28-10-2006, 15:32

Jeg har for mange måneder siden købt en Märklin/Fleischmann-drejeskive til mit anlæg. Jeg har haft en særdeles omfattende opgave med at få den til at køre korrekt, men nu er det efterhånden ved at lykkedes. Efter problemer med at drejebroen gik i stå, togene gik ud og mange andre ting kan togene køre og dreje på skiven som det har været meningen fra starten af. Jeg har samlet en lille bunke tricks som jeg har lært mig selv under arbejdet med at få skiven til at fungere korrekt.

Rengøring
For at togene skal kunne køre stabilt på drejebroen og tilslutningssporene skal der være pinligt rent på sporene og punktkontakterne. I lang tid har jeg renset sporene med rensebenzin, men det har aldrig fungeret særligt optimalt. Jeg er gået over til at bruge en renseklods fra Roco til at gøre rent med. Det virker, men man skal være grundig.

Valg af spor
Drejeskiven er udviklet til K-spor fra Märklin. Derfor virker det som det mest oplagte valg at bruge K-spor. På resten af mit anlæg benytter jeg imidlertid C-spor og derfor ville jeg også gerne have C-spor omkring drejeskiven. Det kan også godt klares hvis man er opmærksom på et par detaljer. For det første skal man have købt nogle adapter-spor (fra K- til C-spor). Disse adapter-spor sættes så direkte til drejeskivens særlige tilslutningsspor. Her opstår første problem.
Ballasten på adapter-sporene er så bred at der ikke er plads til at sætte adapter-sporene til hvert tilslutningsspor. Løsningen er kun at benytte hvert andet af drejeskivens tilslutnigsspor eller at fjerne noget af ballasten på C-sporene. Det kan klares med en del hårdt arbejde med en hobbykniv eller med en Dremel. Sidstnævnt er klart at foretrække. Jeg har valgt at fjerne noget ballast på mine adapterspor. Jeg synes det så fjollet ud at det kun var hvert andet tilslutningsspor på drejeskiven der var i brug.
Et andet problem ved at vælge C-spor omkring drejeskiven er højden på C-sporene. C-spor er åbentlyst højere end K-spor. Det betyder, at tilslutningssporene på drejeskiven i stedet for at sidde vandret må sidde i en lille vinkel for at nå op til adaptersporet, der har næsten samme ballasthøjde som C-spor. Det forårsager, at tilslutningssporene klemmer en smule på drejebroen, hvilket i sidste ende kan få drejebroen til at gå i stå at sidde fast.
Løsningen er at hæve drejeskiven, sådan at den når op i samme højde som C-sporet/adapter-sporet er. Jeg har hævet min drejeskive med to cirkelrunde ringe af korkplade (fåes stort set gratis hos min lokale tæppehandel) som jeg har sat ind under drejeskiven. De løfter drejeskiven nok at tilslutningsporene sidder vandret og drejesbroen frit kan dreje. Jeg forestiller mig at f.eks. krydsfinerplade kan løse opgaven præcis så godt som kork.

Strøm til sporene
Drejeskiven virker på den måde, at strømmen til alle drejeskivens tilslutningsspor bliver forsynet af drejebroen. Dvs. at når drejebroen står ud for et givet spor, så bliver bliver sporet strømfødt fra drejebroen. Omvendt har alle andre spor ved drejeskiven så ikke strøm. Der er et par ulemper ved denne funktion. For det første kan lokomotiverne på sporene omkring drejeskiven ikke stå med lyd/lys/røg tændt, hvis drejebroen ikke er placeret ud for sporet, så der er strøm i skinnerne. For det andet er drejebroen ikke er særligt god til at forsyne tilslutningssporene med strøm, hvilket medfører at togene ofte går i stå. Det duer jo ikke. Derfor har jeg gjort det, at jeg har loddet kørestrøm direkte fra min Intellibox til alle drejeskivens spor. Så er man sikker på der er konstant spænding i sporene så togene kan køre stabilt og at lokomotiverne kan stå med diverse funktioner tændt, også når drejebroen ikke står ud for lokomotivets spor.

The space between

Viser 6 kommentarer

Puha, det lyder besværligt. Godt du fik det til at virke.

Jeg sad iøvrigt lige og kiggede på den tyske Ebay. Samlede du ikke på danske tankvogne:
http://www.ebay.de

Den havde jeg ihvertfald ikke set før.

[ Link redigeret af Voller ]

#1 | 30-10-2006 | 00:19 | Occam

The space between

hej. fed hjemmeside du har, den kan man lære noget af.
du skriver du har direkte køre strøm på dine stik spor fra din intellibox, på dreje skiven, er der ikke nogle relæ imellem? eller kan man godt det? jeg køre 2 skinne drift

#2 | 18-09-2009 | 18:11 | Henrik Ernstsen | @

The space between

Hej Henrik. På min drejeskive er der ingen relæer eller andet på stiksporene. Der er bare loddet kørestrøm/digitalsignal direkte på stiksporene.

Jeg er ikke helt stiv i hvordan man gør i toskinnedrift, men der er sikkert nogen på sporskiftet.dk der kan forklare.

#3 | 19-09-2009 | 16:18 | Voller

The space between

Hej Henrik
Jeg kører to-skinne og har løst problemet med et strømvendemodul fra Uhlenbrock der hedder LK 100.
Du skal sætte strøm til alle dine tilkørselsspor og stikspor fra intelliboxen, men kørestrømmen til selve drejeskiven skal isoleres fra og have strømmen gennem LK 100

#4 | 25-10-2009 | 23:23 | Henrik Busk | @

The space between

Hej Henrik.
Flot hjemmeside og fine kommentarer.
Hvorfor har du ikke valgt k-skinner omkring drejeskiven, det er da mere naturtro uden al den ballast og så slipper du for overgangsproblemerne. Nå det er jo lang tid siden, så du er vel færdig med den del. :-))

Hilsen
Michael

#5 | 18-12-2009 | 11:12 | michael moser | @

The space between

hej jeg har vrøl med strømmen i mit skine anlæg
du må gerne ring til mig på 51303533
hilsen søren

#6 | 17-01-2010 | 16:53 | søren nielsen | @

The space between

Tilføj kommentar

Brug formularen hender under til at poste en kommentar til ovenstående post. Ordet er frit, men det er min hjemmeside. Hvis jeg synes du skriver noget upassende bliver din kommentar slettet. Navn og kommentar er de eneste påkrævede felter.

Navn
E-mail
Hjemmeside
Spam (skriv æøå)
Kommentar